Hankimme asuntovaunuumme tankkipullon eli tankattavan kaasupullon ja se on osoittautunut aivan ylivoimaiseksi varusteeksi ulkomailla reissatessa. Tankkipullosta puhutaan myös ainakin nimillä kiinteä LPG-pullo, kiinteä LPG-pullokaasusäiliö ja kiinteä kaasupullo. Se onkin ainoa kiinteä asia meidän perheessä tässä iässä.
Tankkipullomme asennettiin Suomen Vaunuosa Oy:ssä ja teksti sisältää linkkejä tämän yhteistyökumppanimme nettisivuille. Sivut aukeavat uudelle välilehdelle.
Sen lisäksi, että tankkipullo pultattiin asuntovaunun kaasupullokoteloon, vaunun kylkeen asennettiin tankkausventtiili, josta pullo tankataan. En edes tiedä, miten tankkaus tehtäisiin ilman sitä, mutta ainakin tämä tapa on kätevämpi ja tuntuu turvallisemmalta kuin se, että yrittäisin saada tankkauspistoolin osumaan pullon venttiiliin.
Syy tankkipullon hankintaan oli se, että lähdimme ensimmäistä kertaa talveksi kohti eteläisempää Eurooppaa. Koska miltei joka maassa on omanlaisensa pullo ja liitin, kaasupulloja olisi pitänyt matkan varrelta hankkia eri sorttisia. Niistä olisi myös pitänyt yrittää päästä eroon ennen seuraavaan maahan ajamista, ettei tyhjiä tai vajaita pulloja olisi kertynyt viemään tilaa sekä tuomaan painoa ja palokuormaa.
Meillä kaasua kuluu kaikkien perustarpeiden tyydyttämiseen eli vaunun lämmitykseen, kaasulieden ja -uunin käyttämiseen sekä polttavan vessan toimintaan. Yöt ovat keskisessä Euroopassa viileitä ja vessa kuluttaa arviolta 11 kiloa kaasua viikossa silloin, kun olemme pelkästään sen varassa.
Tankkipullon ehdottomia etuja on, että sen voi pitää aina täynnä. Puolillaan olevaa vaihtopulloa ei vielä raaski vaihtaa uuteen, mutta tankkipulloon voi tankata halutessaan vaikka litran.
Eduiksi laskemme myös sen, että meille asennettu tankkipullo on tilavuudeltaan suurempi kuin vaihdettavat suomalaiset pullot, vaikka se on fyysisiltä mitoiltaan lähes saman kokoinen. Tyhjänä se painaa 16,4 kiloa ja sinne mahtuu 14 kiloa kaasua. Tiedän, kilogramma ei ole tilavuusmitta, mutta jostain syystä Suomessa kaasua punnitaan kiloina ja eurooppalaisilla latauspisteillä sitä tankataan litroina. Koska Suomessa saa kuljettaa matkakulkineessa kaasua enintään 25 kiloa, tämä 14 kilon tankkipullo on sopivan kokoinen vaihdettavan 11 kilon pullon rinnalle.
Tankkipullon täyttöpaikkoja on Euroopassa kymmeniä tuhansia. Ne tunnistaa merkistä LPG (Liquified Petroleum Gas) ja Autogas ja ne ovat yleensä siellä, mistä saa myös dieseliä tai bensaa. Joissain paikoissa ne ovat katoksen alla samassa mittarissa kuin muutkin polttoaineet, toisinaan ne ovat erillisessä ständissä huoltoaseman pihan reunalla.
Tankkauspaikkojen löytymistä helpottaa merkittävästi ilmaiseksi ladattava kännykkäsovellus myLPG.eu, josta näkee tankkauspisteet kartalla ja listana sekä kaasun litrahinnat asemilla.
Suomessa on ymmärtääksemme vain yksi paikka, jossa tankkipullon voi täyttää. Se on Lohjalla firma, jonka pihassa oli tuhansia kaasupulloja, kun kävimme täytättämässä pullomme siellä ennen lähtöä. Suomen tankkauspisteverkosto voi tosin laajentua jo tällä vuosituhannella, palaan tähän tekstin lopussa. Tässä kyseessä on siis nestekaasu, ei maakaasu, jolla on voinut huristella Suomessakin jo jonkin aikaa. Niitä ei voi tankata ristiin ellei halua iltapäivälehtien kanteen rauhanajan suurimman räjähdyksen aiheuttajana.
Vaikka emme olleet juoneet yhtään pitkää kylmää Lyypekissä, ensimmäinen tankkauskertamme siellä vaikutti siltä. Kun olimme arponeet sopivaa adapteria, painelleet kaikkia eteen osuvia nappuloita ja saaneet aikaiseksi (onneksi vain) pihahduksen kaasuputkesta, kävimme hakemassa henkilökunnan apuun.
Tämän jälkeen ollaan oltu ihan ammattilaistankkaajia kymmenen kohdan lista otsasuonta pullistaen. Lähes joka maassa on tosin opeteltu homma uudestaan erilaisten adapterien vuoksi, mutta tässä aluksi saksalainen ja luxemburgilainen tankkaus.
- Ihan aluksi vaunusta suljetaan kaikki kaasulaitteet eli käytännössä kaasulämmitys. Liesi tai uuni nyt on harvemmin päällä tankkauksen aikana eikä meidän jääkaappi tarvitse kaasua toimiakseen.
- Tankkipullon venttiili suljetaan. Se ei ole pakollista, mutta varmistaa, ettei mikään kaasulaite varmuudella jäänyt päälle. Meillä polttavan vessan poltto voi olla käynnissä tankkaamaan mennessä, joten teemme aina tämän varotoimen.
- Oikeaksi osoittautunut adapteri pyöräytetään paikoilleen.
- Kaasupistooli asetetaan adapteriin ja pyöritetään harmaata metallista vaippaa, kunnes se ei enää pyöri pidemmälle.
- Lukitaan pistoolin kahva eli painetaan se pohjaan ja käännetään alaosassa oleva salpa pitämään kahva paikoillaan.
- Pidetään tankkausnappia pohjassa, kunnes tankki on täynnä. Tankkipullossa on ylitäytön estin eli se kertoo tankkauslaitteelle, että enempää ei mahdu, jolloin mittarissa pyörivät eurot ja litrat lakkaavat rullaamasta. Ensimmäisellä tankkausyrityksellä hätiköimme nappulan kanssa, kun mitään ei tapahtunut heti. Sillä kestää sekunnin pari herätä hommiinsa.
- Tankkauksen jälkeen kahva vapautetaan salvasta, jolloin pistoolista kuuluu tuhahdus ja letkusta pöllähtää loput kaasut ja paineet pois. Sitten kierretään vaippa auki.
- Muistetaan maksaa tankkaus. Meidän kohdalle on osunut vain paikkoja, joissa ei ole mitään maksuautomaattia, vaan rahat viedään huoltoaseman kassalle. Lisäetuna on, että olen samalla käynnillä voinut ostaa sieltä paikallisia moseljokelaisia viinejä.
- Tankkipullon venttiili kierretään takaisin auki.
- Vaunun kaasulaitteet kytketään päälle, ettei tarvitse illalla ihmetellä, miksi olut on lämpöisempää kuin makaronilaatikko.
Tankkauksen kohdat 4–5 ja 7 eroavat yllä olevasta sen mukaan, millainen adapteri missäkin on käytössä.
Ennen kuin Ranskassa päästiin siihen asti, tankkauksen ideologian selvittämiseen kului muutama huoltoasema. Tankkauspaikalla oli kyllä vierekkäin letkut dieselille ja kaasulle, mutta kaasumittaria ei saanut valittua maksuautomaatilta. Kun introvaanarit saivat aikaiseksi käydä ihmiskontaktissa, selvisi, että tiskille pitää ensin maksaa 20 euroa, sen jälkeen saa tankata, jonka jälkeen palataan tasaamaan tilit. Miksi tehdä se helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin?
Ranskassa tankkauspistooli työnnetään adapteriin ja puristetaan pistoolin kahva pohjaan, jolloin se lukittuu.
Vapauttaminen tehdään kahvan yläosan punaisesta läpyskästä.
Espanjassa meillä oli hankaluuksia löytää huoltoasemalta tankkauspiste, vaikka sovelluksen mukaan se oli ollut ainakin edellisenä päivänä olemassa. Kiersin jokaisen mittarin sähköautojen latauspisteitä myöten, mutta taas oli turvauduttava ihmisapuun. Kun meidät ohjattiin alueen reunalle kaasusäiliön luokse, muistin juuri hetkeä aiemmin lukeneeni säiliön valkoisesta kyljestä, että siinä on kaasua. En vain tunnistanut sitä latauspisteeksi.
Espanjassa tankkaustapa on hyvin samantyyppinen kuin Ranskassa, vaikka adapteri on erilainen. Kahvan painaminen pohjaan lukitsee pistoolin ja kahvan yläosassa oleva nipukka vapauttaa sen.
Väitin tuolla aiemmin, että tankkauspaikan löytää tunnuksella LPG, mutta kirjaimet ovat kokemuksemme mukaan maasta riippuen milloin missäkin järjestyksessä. Ainakin GPL- ja GLP-merkkisistä mittareista on saanut samaa kamaa.
Kaasun tankkaaminen matkalla on ollut edullisempaa kuin pullon vaihtaminen Suomessa.
Koska suomalainen kaasu mitataan kiloina ja keskieurooppalainen litroina, tarvitaan kuuklea määrien vastaavuuksien selvittämiseen. Ainakin Suomessa pääosa kaasusta on propaania ja oletan laskutoimitusta varten, että Saksassa on samoin.
Tässä kappaleessa on voimassa sana ”noin” lähes jokaisen luvun edessä. Yksi kilo propaania on 1,72 litraa eli suomalaisessa 11 kilon kaasupullossa on 19 litraa kaasua. Syksyllä 2023 tällaisen pullon vaihtaminen täyteen maksoi Suomessa 30 euroa, jolloin litrahinnaksi tuli 1,6 euroa. Koska kaasulitran tankkaaminen maksoi esimerkiksi Saksassa 1 euron litralta, saman määrän hinnaksi tuli 19 euroa. Noin-sanan voimassaolo päättyy.
Tankkipullo asennuksineen maksaa vajaat 600 euroa (syksyllä 2023). Tankkipullon kanssa rahaa säästyy sekä tankkauksen yhteydessä että sillä, ettei tarvitse ostaa joka maan omia pulloja, joita ei todennäköisesti saa myytyä eteenpäin, jos haluaa matkan etenevän eikä roikkua maan rajalla kirppiksellä av-yv-kierteessä.
Rahaa suurempi merkitys meille on kuitenkin tankkipullon käytön helppous vaihtopulloon verrattuna. Ainoa huonompi puoli pullon kanssa on ollut tilanne, jossa halusimme olla useamman yön samassa paikassa ja ne kyseiset yöt hupelsivat kylmyydellään kaasua. Matkan jatkuminen määrittyi osittain sillä, mihin asti arvioimme kaasun riittävän. Lähdimme siis Suomesta reissuun pelkästään tankkipullon kanssa ja kun saavumme määränpäähämme eli Espanjaan, ostamme vaunun toiselle kaasupullopaikalle espanjalaisen pullon.
Koska tankkauspistoolit ovat erilaisia eri maissa, adaptereiden hankinta on käytännössä pakollista. Suomen Vaunuosassa Drehmeister-merkkinen, neliosainen adapterisarja sisältyy tankkipullon hankinnan hintaan. Säilytämme sitä kaasupullokotelossa, josta se on helposti saatavilla, koska kotelo täytyy kuitenkin avata ennen tankkausta tankkipullon sulkemista varten.
Paketin ympärille kietaistussa pahvissa kerrotaan, minkä niminen adapteri on käytössä missäkin Euroopan maassa. Adaptereissa itsessään ei tosin ole nimiä, joten tiedosta, että valitse Irlannissa ”acme”, ei ollut tankkauspisteellä mitään hyötyä, kun pyörittelimme neljää adapteria ja päitämme.
Nyt kotiläksyt on tehty ja ne jaetaan tässä teillekin eli alla on adapterien nimet yhdistettynä kuviin sekä paketin pahvisesta ulkokuoresta kuvattu kartta, mistä näkyy kunkin maan adapteritarve.
Tankkipullo on ollut meille mainio valinta ja jos mietit sellaisen hankkimista omaan matkakulkineeseesi, Suomen Vaunuosan Muurosen Pertun tavoittaa helpoiten puhelimella.
Jos haluat nähdä tankkipullon asennuksen käytännössä, siitä on kattava (10 min) video YouTubessa JustDoMedian kanavalla.
Lue blogistamme seuraavaksi: Peruutuskamera asuntovaunuun