Press "Enter" to skip to content

Peruutuskamera asuntovaunuun

Asuntovaunumme peruutuskameroista kysellään usein, joten avaan tässä kuvien kanssa harrastuneisuuteni tämän hetkisen tuloksen.

Kartanon takaseinässä on kamerayksikkö, jossa on kaksi erillistä kameraa. Toinen niistä näyttää taustapeilinäkymää ja sen kuvakulman laajuus on 90°. Toinen kamera on suunnattu kuvaamaan vaunun takapuskuria ylhäältä päin ja sen kuvakulma on 120°. Molemmat lähettävät autoon peilikuvaa eli näkymä on samoin päin kuin tavallisesta taustapeilistä katsottaessa.

Kamerayhdistelmän teline on kiinnitetty kahdella pienellä ruuvilla vaunun alumiiniprofiiliin. Olen hankkinut tämän peruutuskameran vuonna 2016 Briteistä, joten ajan patina näkyy kotelossa jo varsin selvästi ja kameroiden resoluutio on vaatimaton. Laite maksoi tuolloin noin 75 puntaa eli 89 euroa.

Likainen kaksoisperuutuskamera Kabe-lisäjarruvalon yläpuolella suoraan asuntovaunun takaa kuvattuna.
Likainen kaksoisperuutuskamera Kabe-lisäjarruvalon yllä sivusta kuvattuna.

Näissä kameroissa on aviation-liittimet, joissa on neljä nastaa eli omansa äänelle, kuvalle, virralle ja maalle. Liittimissä on myös kierteet kytkennän varmistamiseksi ja olen suojannut ne vielä erikseen hankituilla kumisuojilla, jotka pitävät kytkennät varmasti vesitiiviinä.

Tilasin samassa yhteydessä myös 15 metriä pitkän tuplakaapelin aviation-liittimillä. Tämän kaapelin kautta molempien kameroiden kuvasignaalit kulkevat vaunun etuosaan langattomille lähettimille ja kamerat saavat virtansa. Olen kuljettanut kaapelin asuntovaunun perästä kaasupullokoteloon hyödyntäen vaunun kylki- ja keulalistoissa olevaa telttauraa.

Kaapeli kulkee asuntovaunun takaseinän uralistasta kyljen uralistaan kulmaprofiilin yli.
Keski-ikäinen, pitkätukkainen ja parrakas Tomi katsoo kameraan kaapelin kylkilistan uraan asentamisen yhteydessä.
Kaapeli kulkee asuntovaunun kyljen uralistasta keulan kulmaprofiilin uraan.

Asuntovaunun takaseinällä olevien peruutuskameroiden lisäksi Kartanossa on molemmilla kyljillä kamerat, joiden tarkoituksena on auttaa peruutettaessa näkemään ulkokaarteen puolelle. Ne ovat niin tuore hankinta, että käyttökokemusta niistä ei ole vielä kertynyt.

Kamerat on asennettu lähelle vaunun keulaa ikkunoiden alakarmeihin ja kiinnitetty kaksipuolisella teipillä. Kaapelit on vedetty ikkunan alareunasta tiivisteen alta vaunuun sisälle, josta ne on kuljetettu kaasupullokoteloon.

Tässä kameramallissa kuvalle on RCA-liitin ja kameran virroittamiselle 2,1 mm DC-liitin. Näiden kuvakulma on 90° ja resoluutio vaatimaton. Tilasin nämä Kiinasta ja kahden kameran yhteishinnaksi tuli 40 €.

Kabe Hacienda -asuntovaunun vasemman etuikkunan alakarmiin asennettu kylkikamera etuviistosta.
Kabe Hacienda -asuntovaunun vasemman etuikkunan alakarmiin asennettu kylkikamera takaviistosta. Taustalla VW Touareg kuljettajan ovi avoinna.
Lähikuva asuntovaunun vasemman etuikkunan alakarmiin asennetusta valkoisesta kylkikamerasta.

Kaikki piuhat johtavat kaasupullokoteloon ja sinne olen asentanut neljä kappaletta kuvasignaalin langattomia digitaalisia lähettimiä. Näissä on 2,1 mm DC-liitin lähettimen virtaa varten ja 4-pinninen aviation-liitin kuvan vastaanottamiseksi kameralta ja kameran virroittamiseksi. Liittimet mahdollistavat myös äänen siirron, mutta meidän kameroissamme ei ole mikrofoneja.

Vuonna 2016 yksi lähetin-vastaanotin-pari maksoi Briteistä tilattuna 72 puntaa eli 86 euroa.

Asuntovaunun kaasupullokotelon takaseinään asennettu rinnakkain neljä digitaalista lähetintä. Kaasupullokotelon valaistus on päällä ja lähettimissä on virrat ja yhteydet.

Lähettimien virrat eivät ole koko ajan päällä, vaan olen asentanut niille virtakytkimet vaunun suksikoteloon. Laitteet saavat virtansa oman sulakkeensa kautta vaunun akusta.

Asuntovaunun suksikotelon etuseinässä LevelMatePro+, jännitteensäätäjä sekä pinnallinen jakorasia, johon on asennettu kaksi virtakytkintä kameroille ja Levelmatelle.

Jotta vetoautossa voidaan nauttia asuntovaunuun asennettujen peruutuskameroiden kuvista, pitää autoonkin tehdä asennuksia.

Signaali kaasupullokotelossa olevilta lähettimiltä siirtyy langattomasti auton tavaratilaan, jonne asensin digitaaliset vastaanottimet DVD-vaihtajan alla olevaan, TV-virittimelle varattuun tilaan. Vastaanottimissa on aviation-liittimet, joiden kautta kulkee sekä virta että kuvasignaali.

Touaregin tavaratila, johon oikeanpuoleisen sivupaneelin sisälle, DVD-vaihtajan alle on asennettu neljä digitaalista vastaanotinta.
Lähikuva Touaregin tavaratilasta, johon DVD-vaihtajan alle on asennettu neljä digitaalista vastaanotinta.

Vedin kaapelit tavaratilasta kultakin vastaanottimelta apukuskin puoleiseen kojelaudan päätyyn. Asensin hanskalokeroon kytkimen, joka releen kautta virroittaa sekä vastaanottimet että näytön. Rele saa virtansa auton sulakerasiaan asennetun sulakehaaroittimen kautta.

Näyttönä toimii auton taustapeilin tilalle asennettu peilinäyttö, jonka tilasin Kiinasta. Tilauksen yhteydessä toimittajalle oli ilmoitettava, mihin autoon peili tullaan asentamaan ja lähetettävä kuva auton alkuperäisen peilin kiinnitysmekanismista. Hintaa laitteelle tuli noin 95 euroa.

Yläpuolella uusi taustapeilinäyttö ja alapuolella alkuperäinen taustapeili, joka on hieman uutta pienempi.
Touaregin sisältäpäin katsottuna tuulilasin yläreunassa oleva kotelointi purettuna.

Peilinäytössä on yhteensä neljä kuvasisääntuloa, joille kullekin on varattu oma RCA-liittimensä. Peilissä on kaksi 4,3” matalaresoluutioista näyttöä, joille kummallekin on kaksi kuvasisääntuloa. Kaikkien neljän kameramme lähettämää kuvaa voi siis tarkastella peilistä, mutta vain kahta kerrallaan. Peilin alareunasta voi valita, minkä kameroiden kuvat haluaa näkyviin ja tarvittaessa näytöt voi sammuttaa erikseen. Näyttöjen ollessa sammutettuina, peilinäyttö toimii tavallisena taustapeilinä.

Taustapeilinäyttö asennettuna. Kummassakin peilin näytössä näkyy asuntovaunun peruutuskameroiden kuva.
Taustapeilinäyttö asennettuna. Kummassakin peilin näytössä näkyy vaunun kylkikameroiden kuva.

Asentamani peruutuskamerakokonaisuus on mielenkiinnon, harrastuneisuuden ja testaamisen lopputulos. Olen kokeillut aiemmin langatonta kuvansiirtoa analogisilla laitteilla, enkä saanut aikaiseksi toivottua tulosta. Vaikka tällä digitaalisellakin yhteydellä kuva ajoittain pätkäisee, se on silti merkittävästi luotettavampi.

Rahaa tähän kokonaisuuteen on mennyt yhteensä noin 700 euroa.

Parannettavaa olisi sekä kameroiden että näyttöjen tarkkuudessa, mutta tällä setillä pysyn kärryillä liikennetilanteesta myös vaunun takana, pystyn peruuttamaan tarkasti lähelle estettä sekä näen, mitä tapahtuu vaunun sivulla kuolleessa kulmassa.

Tekstin teknisistä asioista vastasi Tomi ja Nina käänsi sen humanistiksi. Tekstin, ei Tomia.

Ota seurantaan somet, niin kurkkaat asuntovaunuarkeen ja pääset matkoille mukaan. 😊