Press "Enter" to skip to content

Karavaani kulkee, kun lähtövalmistelut on tehty

Asuntovaunu on siitä kiva koti, että sen voi ottaa mukaan moneen paikkaan. Se on meillä matkassa sukulaisissa, tapaamisissa, synttäreillä, kavereilla ja erilaisten eläinten nimenantojuhlissa. Aina pääsee omaan rauhaan, kun siltä tuntuu ja se on meistä se juttu. Me tarvitaan omaa aikaa paljon ja kuormitutaan ihmisjoukoissa, vaikka olisi kuinka kivoja tyyppejä. Muitahan me ei tavatakaan. Nukutaan joka yö omassa sängyssä oman peiton ja tyynyn kanssa. Jos joskus lähden jonnekin ilman kotia, voin vakuuttaa, etten pakkaa käsilaukkuuni 13-kiloista painopeittoani. Sen saa paljon helpommin kuljetettua kestokassissa.

Vaikka karavaani on suunniteltu kulkemaan ja kaikki on periaatteessa mukana, lähtemisessä on aina oma jenkkansa. Hirvittävä määrä pikkuasioita pitää tehdä ja meidän perinteinen lähtöaika onkin heti aamupalan jälkeen kahdelta.

Meillä on nykyään tsekkauslista, jonka mukaan vaunu laitetaan lähtökuntoon. Otti yli kuusi karavaanarivuotta (noin tunnin lyhyempi aika kuin valovuosi) koostaa se ja sitten siitä tulikin pitkä kuin *tonninen Hacienda: Listalle tuli 86 tehtävää, joista 54 vaunun sisällä ja 32 ulkona. Sen jälkeen on tullut enää aniharvoin keittiön laatikostot alas.

Käymme jokaisen lähdön yhteydessä keskustelun, että laitetaan edellisenä iltana mahdollisimman paljon asioita valmiiksi. Ja sen, että Tomi sanoo, että tuonhan voi tehdä aamulla, siihen ei mene kuin minuutti. Ja mä katson 86-kohtaista listaa, että jos näihin jokaiseen menee minuutti, se on puolitoista tuntia. Että jos nyt kuitenkin tehtäisiin mahdollisimman paljon illalla valmiiksi. 

Ja sitten vain 80 tehtävää jää lähtöaamuun. Osittain siksi, ettei niitä voi vielä tehdä: Keittiön laatikoita tai vessan ovea ei voi lukita etukäteen. Toisaalta siksi, ettei sitten kuitenkaan saatu nosteltua pihakalusteita etäämmälle vaunusta peräylityksen tieltä. Kun eihän siihen kauaa mene aamullakaan.

Asuntovaunun vetoaisa ja nokkapyörä.

Alla on tiivistelmä jutuista, joita me tehdään aina ennen liikkeelle lähtöä. Sen saa vaikka kopsata itselleen käyttöön, jos omasta kulkineesta sellainen puuttuu tai jos kulkupeliä ei ole, niin tästä voi taitella vaikka digitaalisen paperilennokin. Kuka puhuu enää paperilennokeista ja kuinka vanha oikein olen, kun heittelin niitä mummolan tallissa serkkuni kanssa lapsena? Oli mulla myös leikkiauto. Puinen. Osasin kuitenkin lisätä tähän yhteyteen tuon ”digitaalisen”, niin ei tässä ihan eilisen teereen tyttöoletettuja olla näiden atk-asioiden kanssa.

Niin ja vastuuvapauslauseke: Jos teidän kristallilasit ja poppikoneet hajoaa siksi, ettei niiden pakkausta mainittu tässä listassa, niin en ota mitään vastuuta. Enkä minkään muunkaan hajoamisesta parisuhteesta niveliin.

Sisällä me tehdään seuraavia valmistelevia asioita

  • Tasojen tyhjennys tavaroista
  • Kamppeet kaapeissa siten, että esimerkiksi lasipullot tai -astiat ei hakkaa toisiaan. Ne on ajon aikana joskus tosi väkivaltaisia. Myös jääkaappi järjestetään tämän mukaan.
  • Ikkunoiden sulkeminen. Myös sen ison kattoikkunan, joka meinasi irrota moottoritiellä, kun jätin sen vahingossa lukitsematta. Hups.
  • Telkkareiden laitto matkustuspaikoille. Kyllä, käytän monikkoa 19-neliöisessä vaunussa.
  • Vessan, suihkun ja muiden kaappien ovien lukitukset kiinni, samoin laatikostojen ja mitä ikinä lukkoja löytyykään, vaikka tunnelukotkin.
  • Lieden ja lavuaarin kannet paikoilleen
  • Pöydän laskeminen alas
  • Vesipumppu pois päältä

Ulkona meidän on syytä hoitaa ainakin nämä

  • Markiisin tai teltan kasaaminen
  • Sähköjohdon irrottaminen
  • Nurkkatukien eli tassujen nostaminen
  • Vaunun kytkeminen kiinni autoon ja nokkapyörän nostaminen, niin ei tarvitse hankkia taas uutta.
  • Vaunun ovi ja kaikki luukut kiinni ja lukkoon
  • Lisäpeilit autoon, niin ei tartte tehdä uukkaria motarilla tai ostaa taas uusia.
  • Vesien täyttö ja tyhjennys, ainakin meillä tämä vakauttaa merkittävästi ajoa.
  • Vessan tyhjennys

Tällaisella listalla meidän karavaani kulkee ja harvoin on sähkötolppa roikkunut perässä tai mausteita nuoltu lattialla. 

*Tonninen Hacienda on asuntovaunuhuumoria. Kabe-huumoria. Tai ehkä vain Kartanokaravaanareiden huumoria. Meidän vaunu on Kabe Royal Hacienda 880 ja pituudeltaan 10 metriä. Tästä metrin pidempi malli on Hacienda 1000. Olipa tosi hyvä kielikuva, kun sitä saa selittää puoli blogillista, mutta aina ei voi onnistua.

P.S. Tiedän, että valovuosi ei mittaa aikaa vaan matkaa, mutta koska se on nimetty noin ääliömäisesti, pidätän itselläni oikeuden käyttää sitä sen ansaitsemalla tavalla. Miten olisi valogramma? Se voisi olla tilavuusmitta, jolla hölmöläiset kantoivat valoa ikkunattomaan torppaansa.

Karavaanimme kulki talveksi Espanjaan Camping Cabopinoon

Ota seurantaan somet, niin kurkkaat asuntovaunuarkeen ja pääset matkoille mukaan. 😊