Press "Enter" to skip to content

Asuntovaunun ilmastointilaite – kesästä saa nauttia

Dna:ssani kulkee esivanhempien mantra ”pitää nauttia nyt kun on lämmin”. Nautitte lämmöstä ja asutitte sitten Suomen. Miten meni noin niin ku omasta mielestä. 

Kuumuutta ei voi korjata pukeutumisella, kuten kylmyyttä. Mun käyttölämpötila loppuu +25 asteeseen ja sen jälkeen kaikki menee tahmeaksi. Aivot, liikkuminen, puhe ja toffee. Se ärtymys, kun saksalainen sotarikollinen kuulee huonoja uutisia, ei ole mitään siihen verrattuna, että mulla on liian kuuma enkä saa nukuttua. Siksi asuntovaunun ilmastointilaite on meille ihan pakollinen varuste.

Asuntovaunun ilmastointilaite vaunun sisäkatossa neljä himmeää valoa päällä.

Tästä kärsimisominaisuudestani huolimatta ilmastointi on mielessäni luksustuote, joka pitää jotenkin perustella. Ihan kuin olisin hankkinut villichinchillasäärystimet ja oikeuttaisin niiden eettisyyttä elikoiden luonnonvaraisella elämällä.

Toinen syy ilmastoinnin ehdottomuuteen (no niin, taas pitää olla jokin syy) on se, että hankkiessamme asuntovaunua meillä oli 55-kiloinen berninpaimenkoira, josta 15 kiloa oli mustaa karvaa. Kilon verran tosin lojui lattioilla eli hän kärsi vain 14 kilosta. Turkki oli niin tuskaisen paksu, että vaunu oli pakko saada viileäksi. Nykyään hän on sateenkaaren tuolla puolen ja ilmeisesti kohdalla on pieni matalapaineen rintama, koska sateenkaari on kerran syntynyt, ja siellä on varmasti sopivan viileää.

Nyt kun perustelut ilmastointilaitteen käytölle on selitetty (itselleni), niin sitten itse laitteeseen. Katossamme hurisee Dometic B 2200, jonka viilennysteho ei riitä meidän vaunuun. Se on tarkoitettu 25-kuutioiseen tilaan ja meillä on 38 kuutiota. Aiemmin oli näiden lisäksi myös Rubikin kuutio, mutta siitä luovuttiin muuton yhteydessä. Muistaakseni. Tai sitten se on varastossa. Vuonna 2010 kun asuntovaunumme on valmistettu, tuo ilmastointilaite on mahdollisesti ollut suurin saatavilla oleva tai sitten vaunun valmistaja on sniiduillut sen hankinnassa ja asentanut alitehoisen. Mihin saa reklamoida.

Kun ilmastointilaite on helteillä päällä, vaunun lämpötila jää johonkin 23 asteeseen, mikä on sisätilaksi liikaa, mutta kuitenkin vähemmän kuin se polte, jossa kroksit sulaa terassille. Tuohon lämpötilaan päästään, kun kaikki vaunun lävet laitetaan kiinni ja ilmastointilaitteen annetaan pöhistä yhtäjaksoisesti koko päivä. Jos sammutamme laitteen välillä helliäksemme korviamme, lämpö kipuaa heti ja viilennys alkaa nollasta. Tai siis jostain +36 asteesta.

Etualalla pinkki rantakukka kivikossa, taka-alalla oranssina laskeva aurinko.

Ilmastointilaitteemme saa puhaltamaan samaan aikaan eteen ja taakse, mutta illalla suuntaamme sen usein pelkästään makkariin. Myös puhalluksen korkeutta katonrajaan tai lähemmäs lattiaa voi säätää, mutta se on nyt löytänyt asentonsa tai olemme tottuneet siihen, että tietyssä kohtaa vetää. Siinä on myös liian sinertävät valot, jotka saavat laitteen näyttämään siltä kuin se saapuisi ulkoavaruudesta. Ja ne valaisevat melkeinpä vähemmän kuin käynnissä olosta kertova vihreä merkkivalo.

Kun ilmastointilaite on meillä koko hellepäivän päällä, se kuluttaa energiaa yhteensä noin 7 kWh. Kulutukseen vaikuttaa suoraan ulkolämpötila ja tässä laskelmassa se on ollut varjossa lähellä +30 astetta, jolloin hikinen tuska ja viilennystarve on suurin. Emme käytä ilmastointilaitetta koskaan yöllä äänen, vedon ja tarpeettomuuden vuoksi. Jos laitetta ei ole ollut tarvetta pitää koko päivää päällä, hoidamme viilennyksen alkuillasta ja avaamme ikkunoita yöksi. Alitehoisuudestaan huolimatta laite mahdollistaa nukkumisen ja silloin meillä (ja teillä) kaikilla on mukavampia tekstejä täällä.

Ota seurantaan somet, niin kurkkaat asuntovaunuarkeen ja pääset matkoille mukaan. 😊